I Norge har radioen en lang historie. Den har vært hovedformen for nyheter siden midten av 1920-tallet. Dette ble spesielt viktig under andre verdenskrig, da det var ulovlig for den vanlige nordmann å ha radio. Folk gjorde motstand og beholdt radioene sine – slik at de kunne høre viktige sendinger fra land som England.
Etter krigen tok slutt, ble radioen et utrolig populært media. Det var NRK som hadde lisens fra tidlig av. De lagde riksdekkende og regionale radiokanaler. Det var først i 1993 at den første reklamefinansierte kanalen så dagens lys. Dette var P4, som er en kanal hver eneste nordmann kjenner til. Deretter kom Kanal 24 og Moox. Noen av disse kanalene kan du også finne på FM-nettet.
Det var mye kritikk da FM-nettet ble lagt ned til fordel for DAB-radio.
Radio for barn
Før barne-tv hadde vi barnetimen. Dette er noe som de aller fleste i de eldre generasjonene kan huske. Det var her historiene til Thorbjørn Egner, Anne-Cath Vestly og Alf Prøysen fikk populariteten sin. I seinere tid lanserte NRK radiokanalen NRK Super i 2007 som er barneradiokanal. Denne har hatt stor popularitet.
Radioens mange muligheter
Radio har gitt oss utrolig mange muligheter, det å ta opp ting for å så sende dem på lufta. Tenk å kunne vært vitne til de viktigste telefonsamtalene noen sinne – det hadde vært noe det.
Det har også vært populært å sende fotballkamper på radio, noe som gjør at du kan følge med på spenningen mens du kjører eller nyter en kopp kaffe i stua di. Dette er en annen måte å nyte fotball på som nesten er glemt i dagens samfunn. Hvis du vil ta deg en tidsreise så sjekk ut hva som er mulig å høre på av fotballkamper. Det er en reise du ikke kommer til å angre på at du tok.
Det som også har vært populært er å arrangere konkurranser på radio. Lyden av Norge er en av disse konkurransene der du kan vinne mange penger ved å gjette hva lyden er. Dette er utrolig vanskelig, men også utrolig populært.
Moderne radiohistorie
Det var stas når man fikk mulighet til å ringe inn til radiosendingene for å gi meninger eller lignende. Dette er noe utrolig mange tok seg muligheten til å gjøre.
Nå har det blitt mer populært å filme radiosendingene sine slik at man kan legge ut innhold på både Youtube-kanaler, Facebook-sider og en rekke andre sosiale medier. Det er nesten mer vanlig å se på klipp fra radiosendinger eller podcast enn å bare høre på radio. Noen legger mer arbeid i å underholde når det kommer til å filme radiosendingen ved å kle seg med festlige parykker eller andre ting. Det er også lett å kommunisere med sine fans via disse sosiale mediene.
Det finnes faktisk steder du kan høre på radio fra hele verden.