Er du en av mange som som blir oppringt ukentlig av diverse selgere? Eller kanskje du til og med jobber som, eller har jobbet som telefonselger selv? Da forstår du nok så altfor godt hvordan dette fungerer, og hvor mye penger det ofte kan være i en bransje som det. Selvfølgelig er det mange som alltid legger på, og du er kanskje en av dem, men når man ringer såpass mange mennesker om dagen er det fortsatt nok av dem som sier ja til at det lønner seg i lengden. Ikke alle synes det er like behagelig å si nei eller legge på, og ikke alle er like flinke til å se hva samtalen de har egentlig dreier seg om heller.
Hva kan du gjøre?
Om du begynner å bli lei kan du kanskje trenger noen gode tips til å bli kvitt telefonselgere. Et enkelt grep du kan ta er å reservere deg mot dette i Brønnøysundregistrene. Her kan du velge om du vil reservere deg mot det både på fasttelefon og mobiltelefon, og om du også vil inkludere selgere som ringer på vegne av veldedige organisasjoner. Det kan allikevel ta en stund før reservasjonen din trer i kraft. Når du allikevel blir oppringt er det også visse metoder du kan ta i bruk. Selgere går ofte ikke rett på sak, men bruker en vinkel som vil gjøre at det føles frekt å legge på. Ofte vil de stille deg positive spørsmål som vil gjøre deg nysgjerrig, eller få det til å virke som du har noe å vinne på å fortsette samtalen. Den klassiske varianten er å spørre med en gang om de prøver å selge deg noe, men det er heller ingenting i veien med å bare legge på.
Vit hvem du snakker med
Som om ikke det var nok at vanlige selgere kan bli for pågående, så kan det også være vanskelig å skille mellom «ærlige» selgere og svindlere over telefon i tillegg. Aldri gi fra deg personlig informasjon om du ikke vet hvem du snakker med, spesielt ikke personnummer eller informasjon om bankkontoen din. Selv om noen presenterer seg når de ringer trenger det ikke bety at det faktisk er sant. Ofte ringer selgere på vegne av andre bedrifter de har fått oppdrag fra, og personen du snakker med har kanskje ikke noe mer med bedriften å gjøre enn dette. Det at mange som blir oppringt tror de snakker med noen fra for eksempel telefonselskapet eller bredbåndselskapet de bruker som vil gjøre dem en tjeneste er mye av grunnen til at så mange går med på avtaler som koster dem mer.